Swedish progg » Diskussionen

Är Kebnekajse progg?

• Är Kebnekajse progg?

Det verkar råda delade meningar om man ska räkna musikrörelsens instrumentala grupper till proggen. I texten om Kebnekajse på progg.se kan man läsa följande:

Men bandet spelade instrumental musik och kunde därför inte vara progg. Musiken hade inga politiska texter. Det var inte musik för arbetarklassen.

Är definitionen på progg att man har ett (vänster)politiskt budskap? Eller kan man vara progg på rent musikaliska grunder? Vad tycker ni?

• Hm, det är lite knepigt det där, den "egentliga" proggen är väl den politiska, men den instrumentala kan väl ibland räknas in lite i samma rörelse åtminstone, den var väl lite protest mot popmusiken I guess.

• Lite långsökt kan man väl säga att musiken kunde vara progressiv på olika sätt. Antingen kunde den ha progressiva texter, där den politiska proggen passar in med band som Knutna Nävar, Nationalteatern osv. Sedan kan man väl säga att det fanns musikaliskt progressiva band, där själva sättet att spela musik på var progressivt. Då får man in band som tex Kebnekajse och Samla Mammas Manna.

Fast det är väl förstås en efterhandskonstruktion.

Ett lite lättare sätt att kategorisera proggbanden är kanske som innovativename sa att de banden som spelade musik som inte ville låta som den "vanliga" popmusiken blev alternativet och kan samlas under namnet progg.

Som jag förstår det diskuterades det här väl redan på tiden det begav sig och de kunde inte riktigt enas ens då om vad som var proggmusik och vad som inte var det.

• En kul kommentar till den här diskussionen kan man hitta i texthäftet till Kebnekajse III (den "bruna skivan"). Gitarristen Ingemar Böcker fick frågan var Kebnekajse egentligen befann sig politiskt. Han svarade: "D7".
    :-)

• Huruvida Kebnekajse är progg eller inte lämnar jag åt andra att avgöra.

Vad jag däremot med säkerhet kan säga är att de fortfarande är jävligt bra! Såg dem live igår i Ronneby och det var tamejfan bland det bästa jag sett! ;)

Anonyme Benutzer dürfen keine Beiträge schreiben. Bitte log dich ein oder registriere dich, um Beiträge in den Foren schreiben zu können.